اطلاع‌رسانی صادقانه باعث افزایش تعداد رای دهندگان شده است دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در خراسان رضوی الکترونیکی برگزار نمی‌شود آغاز دیدار کارگزاران حج و جمعی از زائران بیت‌الله الحرام با رهبری معظم انقلاب لاوروف: هیچ تفاوتی میان دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان بر سر روسیه و چین وجود ندارد ابراز نگرانی رییس سیا از مشارکت ایران و روسیه حملات توپخانه‌ای اشغالگران به حومه درعا در سوریه رئیس‌جمهور: متخلفین حوزه آسیب‌های اجتماعی به شورای اجتماعی معرفی شوند آغاز به کار نخستین کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای بلینکن خطاب به نتانیاهو: عملیات نظامی در رفح با مخالفت واشنگتن مواجه می‌شود آکسیوس: آمریکا ارسال کمک‌های نظامی به اسرائیل را متوقف کرد شهادت ۲۲ فلسطینی در حمله هوایی رژیم صهیونیستی به جنوب غزه (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) تغییر برنامه رئیس سیا برای سفر به اسرائیل پایان مذاکرات آتش‌بس غزه در قاهره (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) امیرعبداللهیان زمینه‌های توسعه روابط بین ایران و تونس را بررسی کرد نگرانی نتانیاهو از احتمال صدور حکم بازداشت مقامات صهیونیستی در دادگاه بین المللی کیفری حمله موشکی به مواضع نظامیان صهیونیست در جولان اشغالی هلاکت سه نظامی صهیونیست در حمله مقاومت به کرم ابوسالم جلوگیری تشکیلات خودگردان برای آزادی اسیر فلسطینی رسانه عبری: مذاکرات آتش بس در آستانه شکست قرار دارد درگیری لفظی در جلسه کابینه رژیم صهیونیستی
سرخط خبرها

حمایت نمایندگان مجلس از تیم مذاکره کننده هسته‌ای

  • کد خبر: ۱۰۵۱۶۹
  • ۲۸ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۱
حمایت نمایندگان مجلس از تیم مذاکره کننده هسته‌ای
نمایندگان مردم در خانه ملت با اشاره به سخنان راهبردی رهبر معظم انقلاب در حوزه دیپلماسی تاکید کردند که خیال مجلس از تیم مذاکره کننده دولت راحت است.

عرب هاشمی | شهرآرانیوز؛ در هفته‌های گذشته، شاهد برخی اظهار نظر‌ها علیه مذاکرات و تیم مذاکره کننده ایرانی بودیم و برخی معتقد بودند به خط قرمز‌ها در مذاکرات توجه نشده است؛ اما در دیدار مسئولان نظام با رهبر معظم انقلاب که بیست و سوم فروردین برگزار شد، حضرت آیت ا...  العظمی خامنه‌ای بیان کردند: «بحمدا... دیپلماسی کشور در جهت خوبی حرکت می‌کند. آنچه که حالا در مسائل دیپلماسی مورد توجه هست مسئله هسته‌ای است و هیئت مذاکره کننده، رئیس جمهور و شورای عالی امنیت ملی و دیگران را در جریان می‌گذارند و جلو می‌روند. هیئت مذاکره کننده ما هم تا اینجا در برابر زیاده خواهی طرف مقابل مقاومت کرده است و ان شاءا... ادامه پیدا خواهد کرد.»

پس از این بیانات، نمایندگان مجلس در اظهارات جداگانه‌ای از دیپلمات‌های ایرانی حمایت کردند.

خیال مجلس از تیم مذاکره کننده دولت راحت است

مهدی سعادتی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، در گفتگو با «ایرنا» گفت: تیم مذاکره کننده خطوط قرمز نظام را رعایت کرده است و بر پایه منافع ملی حرکت می‌کند و خیال مجلس از تیم دولت سیزدهم در مذاکرات راحت است؛ نیروی نفوذی درمیان مذاکره کنند گان نیست و مسیر خوبی را دنبال می‌کنند.

وی با اشاره به نظارت مجلس بر مذاکرات افزود: تیم مذاکره کننده نقشه راه دقیقی را در مذاکرات ترسیم کرده است و در راستای تأمین منافع ملی حرکت می‌کند. عملکرد تیم مذاکره کننده مورد تأیید، امیدوارکننده و منطبق بر سیاست‌های نظام، منافع ملی و مصوبات شورای عالی امنیت ملی است. از سوی مجلس هم این مذاکرات رصد می‌شود و مجلس هم با حساسیت بر این گفتگو‌ها نظارت می‌کند و از عملکرد تیم مذاکره رضایت دارد.

مذاکره کنندگان در مقابل قـدرت‌ها ایستاده اند

شهریار حیدری، دیگر عضو این کمیسیون مجلس، در گفتگو با «ایرنا»، با تأکید بر ایستادگی مذاکره کنندگان ایرانی در بــرابــر قدرت‌های جهانی متذکر شد: جمهوری اسلامی با کشور‌های قدرتمند دنیا درحال مذاکره و در برابر آن‌ها ایستاده است. هدف اصلی از مذاکرات تأمین منافع ملت ایران است و امیدواریم این روند تا رسیدن به نتیجه نهایی که تأمین کننده منافع ملت ایران است، استمرار پیدا کند. تیم مذاکره کننده خطوط قرمز نظام را رعایت کرده و جمهوری اسلامی در این دور از مذاکرات به دنبال لغو همه تحریم‌های اقتصادی است.

وی با اشاره به شکل گیری فضای تخریب تیم مذاکره کننده هسته‌ای گفت: رسانه‌های داخلی باید به دنبال نقد عملکرد باشند، نه تخریب. رسانه‌های داخلی نباید تحت تأثیر رسانه‌های خارجی قرار گیرند؛ زیرا آن‌ها تکلیفشان مشخص است و دوست ندارند که برجام به نتیجه برسد.

نماینده مردم قصر شیرین با اشاره به قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها گفت: این قانون پشتوانه خوبی برای تیم مذاکره کننده است و این تیم هم با حمایت مجلس و مردم با قدرت اهداف مورد نظر خود را دنبال می‌کند. تیم مذاکره کننده بعد از هر دور مذاکرات، گزارش دقیقی به کمیسیون امنیت ملی ارائه می‌دهد و وزارت امور خارجه نیز در این زمینه تعامل خوبی با کمیسیون امنیت ملی دارد.

نباید نگاه حزبی به مذاکرات داشته باشیم

عباس مقتدایی، نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، با بیان اینکه اگر آمریکا زیاده طلبی نکند، توافق به سرعت عملیاتی می‌شود، به «ایرنا» گفت: مقاومت تیم مذاکره کننده موجب انفعال غرب در مذاکرات شد. در جنگ اراده‌ها ملت ایران مقاومت و پیروزی خود را بر طرف مقابل دیکته کرد. البته جمهوری اسلامی ایران تا آنجا که امکان داشت، تعامل خود را نشان داد و اکنون آمریکایی‌ها هستند که اگر زیاده  طلبی نکنند، توافق به سرعت عملیاتی می‌شود.

وی درباره سخنان رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه نقد عملکرد نباید بر اساس تخریب انجام شود، گفت: مذاکرات موضوع ملی است و هیچ کس نباید به این روند ملی نگاه حزبی و جریانی داشته باشد. اکنون همه در داخل کشور باید در تقویت تیم مذاکره کننده بکوشند؛ کما اینکه یک صدا از کلیت نظام و تمام ساختار‌های آن شنیده می‌شود و آن، حفظ منافع ملت ایران و پرهیز از هرگونه باج دهی به بیگانگان است. نقد عملکرد بدون تخریب باعث افزایش توان تیم در مذاکره کننده خواهد شد.

دفاع تیم مذاکره کننده از دستاورد‌های کشور

محمدجواد کریمی قدوسی، از اعضای این کمیسیون و نماینده مشهد و کلات در مجلس، با نقد عملکرد تیم مذاکره کننده دولت قبل به «ایرنا» گفت: متأسفانه تیم مذاکره کننده دولت قبل، از موضع نرم، در برابر خواسته‌های طرف‌های غربی عقب نشینی کرد؛ لذا علی رغم توافق در برجام، ملت ایران به انتفاع اقتصادی دست نیافت. تیم مذاکره کننده دولت سیزدهم که با نگاه انقلابی و مقاومتی کم نظیر در برابر طرف غربی مذاکره می‌کند، توانسته است در حوزه هسته ای، علم و فناوری از دستاورد‌های کشور دفاع کند.

وی ادامه داد: تیم مذاکره کننده همیشه نماینده ملت انقلابی و مسلمان ایران است و باید پشت میز مذاکره با منطق انقلابی و اسلامی و با ادبیات دیپلمات‌ها مذاکره کند. راهبرد و سیاست تیم مذاکره کننده دولت سیزدهم منطقی و مبتنی بر پشتوانه ایمانی و انقلابی است. تیم مذاکره کننده هسته‌ای با تکیه بر این مبانی اعتقادی توانسته است تأثیرگذاری خود را در فضای مذاکرات به اثبات برساند.

تأکید مجلس بر رعایت خطوط قرمز رهبری است

علی اکبر کریمی، نماینده مردم اراک در مجلس، به «مهر» گفت: تأکید نمایندگان مجلس شورای اسلامی بر این است که خطوط قرمزی که رهبر معظم انقلاب درباره مذاکرات در نظر گرفتند، حتما ازسوی مذاکره کنندگان ایران مورد توجه جدی قرار گیرد. علاوه بر این، مجلس شورای اسلامی، قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از حقوق ملت ایران را به تصویب رساند که مفاد این قانون باید حتما مورد توجه تیم مذاکره کننده کشورمان قرار گیرد.

وی متذکر شد: هدف از انجام مذاکرات، این است که جمهوری اسلامی ایران به شرایط بهتر و بدون تحریم برسد. همچنین حفظ توانمندی‌ها و دستاورد‌های کشورمان در صنعت هسته‌ای بسیار مهم است و نباید خروجی مذاکرات باعث نابودی یا تضعیف صنعت هسته‌ای کشورمان شود. برای ما پذیرفتنی نیست که بخش کمی از تحریم‌های جمهوری اسلامی ایران لغو شود و بخش شایان توجهی از تحریم‌ها باقی بماند. محدودیت‌هایی که طی سال‌های اخیر علیه ملت ایران و اقتصاد کشورمان وضع شده و باعث تشدید مشکلات معیشتی مردم شده است، نباید به بهانه‌های دیگر استمرار پیدا کند.

غربی‌ها بیش از همه به توافق نیاز دارند

همچنین سید حسین نقوی حسینی، نماینده سابق مجلس و تحلیلگر اصولگرا، در گفتگو با «مثلث آنلاین» بیان کرد: آقای رئیسی و دولت سیزدهم مسائل داخلی را به برجام گره نزده اند و حل و فصل مسائل مربوط به برجام یک بخش کوچک از برنامه‌های آن هاست. دولت در مسیر فعالیتش سعی کرده است از ظرفیت ارتباط با کشور‌های همسایه و کشور‌های شرقی بهره مناسب ببرد، روابط با چین و روسیه را گسترش دهد و بکوشد تحریم‌ها را بی اثر کند که همه این‌ها در بلند مدت به نفع کشور و مردم ایران خواهد بود.

وی احتمال دستیابی به توافق را بالا دانست و بیان کرد: احتمالا توافق صورت می‌گیرد؛ زیرا غربی‌ها بیش از هر زمان به این توافق نیاز دارند. آن‌ها در حوزه اوکراین گرفتار شده اند و با مشکلات بسیاری روبه رو هستند؛ از این سو ایران هم مصمم است که توافق انجام شود و به احتمال زیاد توافق نهایی امضا خواهد شد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->